Machtsoverdracht D102

Machtsoverdracht D102

Zaterdag 17 december 2022 vond machtsoverdracht D102 plaats.

Gouverneur Leo Janssen geeft na 3 jaar de fakkel door aan Tom Kerckaert.

Intake speech Gouverneur-Elect

Beste vrienden, vriendinnen, Fifty Oners

Chesterfields, waarin mannen op leeftijd in een lichte waas van sigarenrook, het glas cognac in de hand filosoferen over maatschappij en politiek. Zo ongeveer moet die bijna filmische scene zich in mijn hoofd hebben afgespeeld toen Filip, nu zo’n 10 jaar geleden, me voorstelde eens naar een vergadering van Fifty-One Club Oostende te komen.

“Ik denk dat jij daar een geschikte kandidaat voor bent” voegde hij er nog aan toe.

Ik? Dacht ik bij mezelf. Ik heb dan misschien wel een duidelijke mening over onze politiek maar was ik met mijn 34 jaar niet te jong?

Onder voorzitterschap van Silvio Deberdt kwam ik immers terecht in een groep van dynamische mannen met een handen uit de mouwen mentaliteit die het nuttige aan het aangename weten te koppelen. Ik voelde me er onmiddellijk thuis.

Gepind door toenmalig Secretaris-Generaal FOI André Boulet hier aanwezig en dit op onze 700ste Statutaire Vergadering op 20.10.2012, tevens ook onze Trio-vergadering samen met FOC Brugge en FOC Nieuwpoort-Westkust, kwam enkele maanden later al de vraag om de protocol functie op mij te nemen voor het bestuur jaar 2014. Dit heb ik met veel genoegen opgenomen. Vervolgens  ook voor 2015 en 2016.

2017 was een sabbatjaar, ‘t is te zeggen een jaar als Vice – Voorzitter met het voorzitterschap in het verschiet.

2018 en 2019 heb ik met veel graagte het voorzitterschap opgenomen en onze club in goede banen geleid met de voltallige steun en hulp van ons toenmalig bestuur.

Waarvoor mijn oprechte dank.

We spreken lente 1/04/2019  Algemene Vergadering D102 in Groote Hoef te Lommel, in het verre Limburg. Ik wil erbij zijn.

De verplaatsing gemaakt en een hartelijke ontvangst gekregen waarbij ik “de challenge van de gouverneur” voor Fifty-One Club Oostende mocht in ontvangst nemen.

Na de vergadering werd ik aangesproken door Lucienne die vernomen had dat ik wel een stille ambitie heb om de hogere sferen te verkennen van ons geliefde Fifty-One District 102. Er staat  een vacature open voor 2de Vice gouverneur.

Wat schuchter informeerde ik ernaar en voelde dat Lucienne het wel meende en dit geen woorden in de wind waren.

Ik zei toen dat ik het eerst moest overleggen thuis want het is tenslotte een serieus engagement.

2de Vice-Gouverneur is een begin en nog 4 jaar tot gouverneur dus tijd genoeg om mij voor te bereiden.

Niets is minder waar want Johan die dan 1ste Vice was dient jammerlijk genoeg zijn ontslag in waardoor ik stante pede 2 jaar opschuif…..

Ik had nooit kunnen vermoeden dat ik hier vandaag zou staan, …

Het is allemaal heel snel gegaan, … heel snel.

Blitzcarrière noemen ze dit.

Gelukkig heeft Leo er nog een jaartje bijgedaan na Corona wat mij toch wat meer ademruimte heeft gegeven waarvoor heel veel dank Leo.

Om een lang verhaal kort te houden heb ik zoals jullie wel zien vanavond, dit engagement aangegaan en sta ik hier nu voor jullie als toekomstig jongste gouverneur ooit van ons district.

Wat ben ik trots!!

Ik zie het zitten!!

Met de steun die ik al heb mogen ontvangen van Leo, Erik en Titte ben ik dan ook heel blij dit te mogen en kunnen.

Ik wil jullie dan ook hartelijk danken om mij op te nemen in het bestuur en hechte familie van onze vereniging.

Samen gaan we er een lap op geven.

Ik besef ten volle dat het bestuur van de afgelopen 3 jaar enorme veranderingen heeft doorgevoerd en dit allemaal in functie van het welbehagen van onze vereniging.

Ik voel me er goed bij en wil op hetzelfde elan verder besturen samen met Leo, Erik, Chris, Ludo.

Het zal moeilijk worden om een waardig opvolger te worden, maar ik heb een visie en heb het volste vertrouwen in de toekomst. (Mede omdat Leo, Erik en Titte mij beloofd hebben om me te blijven helpen in de administratieve noodzakelijkheden)

Ik ben ook geen man van vele en grote woorden maar ik ben wel een goeie luisteraar met een betrouwbaar buikgevoel, en ik meen het hart min of meer op de juiste plaats te hebben.

Ik denk met deze cocktail van gezond verstand en sentiment mijn taak als gouverneur, mijn taak als verbindingsman tussen de leden en Fifty- One International te kunnen waarmaken.

Vooral wil ik een luisterend oor zijn voor elk lid en elke club van ons district.

Gisteren is voorbij, vandaag is zoals ze is en morgen kunnen we zelf maken.

Met die gedachte zal ik dan ook proberen mijn ambitie waar te maken.

Het voortbestaan van onze geliefde beweging garanderen, dat is mijn ambitie.

Als visie op de expansie wil ik iedereen motiveren actie te ondernemen.

Contacteer mensen die potentieel lid kunnen worden.

Organiseer evenementen waar je de werking van je club kan promoten.

Toon wie je bent en waarvoor je staat.

Organiseer eens een evenement met een andere Fifty-One Club.

Vele handen maken licht werk.

We moeten gezien en opgemerkt worden en dit kunnen we alleen samen.

Wees trots een Fifty-Oner te zijn.

Zichtbaarheid en naambekendheid creëren dat is waar het om draait.

Dit moeten we projecteren op elk lid binnen onze beweging.

Dit kan ik onmogelijk alleen en roep de aanstaande Vice – Gouverneurs dan ook op hetzelfde te ambiëren. De ideeën zijn er zeker al en nu nog de uitvoering ervan en we gaan geschiedenis schrijven zowaar.

Samen voor vooruitgang en samen voor de vriendschap.

Bedankt om mij te doen inzien dat de Fifty-One meer is dan één clubje, dat er meer is dan één district, dat we deel uitmaken van één geheel, één groep mensen die uiteindelijk hetzelfde doel nastreven …

Namelijk: mensen helpen die het echt nodig hebben

Ik zal persoonlijk alles in het werk stellen om, samen met het bestuur, de verschillende commissies en met jullie allemaal onze fundraising activiteiten zo optimaal mogelijk te organiseren. We mogen immers niet uit het oog verliezen waar het echt om draait, met name de steun aan onze sociale doelen.

Zij zullen de komende periode, mogelijk nog meer dan voorheen, onze steun hard nodig hebben.

Mensen die ook rekenen op ons, wat toch een goed gevoel mag en kan geven.

Stilletjes zal ik mijn betoog afsluiten en wil ik iedereen danken hier aanwezig die mij het vertrouwen geven om deze prachtige functie van gouverneur te mogen opnemen.

Ik zal mij blijven inzetten.

Lang leve ons District 102,

Lang leve Fifty – One,

Merci.